SVMC
Compositores de Venezuela - OBRAS
Venezuelan Composers - WORKS
SVMC
HOME

Emilio Mendoza
Caracas, Venezuela, 1953
emiliomendoza@cantv.net
http://prof.usb.ve/emendoza


Velorio Ritual (Cla. Bas., Vc., Pfte. / 1992 / 9'03)
Ritual Wake
(Para más detalles, ver web arriba)
(For more details, see web above)

ESP
El presente velorio se centra en la muerte de nuestra especie.  A pesar de que el colapso final del universo es ineludible, tenemos todavía una larga vida por disfrutar, sólo si no persistimos en acelerar nuestra muerte inminente. Esta pieza es una celebración ritual en música, un velorio anticipado a nuestra extinción. Un recordatorio de su verdad absoluta, un espacio dedicado a reflexionar sobre nuestra contribución en contra o a favor de una desaparición prematura de la humanidad.

Fue inspirada en dos tradiciones musicales: Los Wake Keeping en Kokrobitey, Ghana y en el bambuco de entierro Obra Dios por el hombre de San Lorenzo, Ecuador.  Velorio puede ser ejecutada en cualquier situación de muerte, real o de ficción o simplemente como música en un concierto de tipo occidental.

Recibió la Mención Honorífica, Premio Nacional de Composición, Caracas, 1992 y fue editada por la Fundación Vicente Emilio Sojo,  Caracas, 1995, dentro de la serie "Músicos Venezolanos de Vanguardia" Fue estrenada en 1993 por el Crane Contemporary Ensemble en el Crane New Music Festival, Crane School of Music,  State University of New York  at Potsdam, NY,  E.U.A.

Para más información de la pieza y el autor, por favor visitar el web arriba indicado.

ENG
The present wake is focused on the death of our species.  Although the final collapse of the universe is unavoidable, we as species still have a long life to enjoy.  Only, of course, if we do not persist in accelerating our ultimate death. This piece is a ritual celebration in music, an anticipated wake to our extinction.  A reminder of its absolute truth, a time provided to reflect upon our contribution for or against an earlier disappearance of mankind.

It was inspired by two musical traditions: ‘The Wake Keeping’ celebrations in Kokrobitey, Ghana, and the burial Bambuco ‘Obra Dios por el hombre’ from the town of San Lorenzo, Ecuador. Velorio can be performed in a burial situation of any kind, real or fictitious, or simply as music in a Western concert type.

It received the Honorary Mention of the National Composition Prize, in Caracas, 1992, and was published by the Fundación Vicente Emilio Sojo, Caracas,  in 1995, as part of the Series “Venezuelan avant-garde musicians.” It was premiered in 1993 by the Crane Contemporary Ensemble in the Crane New Music Festival,  Crane School of Music, State University of New York at Potsdam, NY, USA.

For more information about the piece and the author, please visit the web indicated above.